Kunstenaars

Edith Stoel (1951) 

Edith Stoel's objecten bestaan uit een combinatie van glas, brons en steen. Elk heeft zijn eigen uitdrukkingsvorm waar zij een spel mee speelt en een evenwicht in zoekt. Dit doet zij door gebruik te maken van transparantie, massiviteit en het 'gedragen' worden. Maar glas kan ook een massieve uitstraling krijgen en brons kan licht en transparant ogen. Het zoeken naar een uitdrukking van deze gevoelsbelevenissen en het gebruik van de verschillende materialen boeit haar oneindig; het ene idee schept vaak het andere.............

Haar bronzen beelden zijn veelal dieren. De perfecte anatomische vorm is niet datgene waarnaar zij streeft; zij zoekt in een beeld dat, wat voor haar het prototype van die diersoort is; de kracht, de gelatenheid, het in zichzelf gekeerd zijn enz.
De uitdrukkingsvorm is dan ook niet glad of eenduidig, haar dieren zijn gedachtenflarden van hun zijn. Bij de vervaardiging van haar Kunst  wordt zij ondersteund door Peter Olijve. 

website Edith Stoel

Kamelen glas

 

Conny Muilwijk-Vermeer (1951)

Van jongs af aan geïnteresseerd in kunst en techniek, grootgebracht met muziek en fotografie, merkt zij dat haar scheppingsdrang het beste t zijn recht komt als zij gebruik maakt van moderne technieken, leidend tot abstracte werken. Dit zowel in haar twee- als driedimensionale werk. Ontwerpen met behulp van de computer, waarna transformatie plaatsvindt van computerdesign naar meestal abstract werk. Vooral grote kleurrijke schilderijen hebben haar voorkeur. 

 website Conny Muilwijk-Vermeer

Glas



Betty Jonker (1948)

Al van jongs af aan is Betty Jonker actief met penseel en palet. Zij begon haar artistieke loopbaan als tekendocente. Daarna was zij 25 jaar mede-eigenaar van een reclame adviesbureau en ontwierp voor nationale en internationale organisaties. In 2001 nam zij afscheid van de reclamewereld en ging zij zich meer focussen op het schilderen.

Aanvankelijk schilderde Betty Jonker alleen in olieverf. Door de overstap naar acryl ontstond een compleet nieuwe stijl die zich kenmerkt door een bijzonder coloriet. Met trefzekere en krachtige penseelstreken creëert Betty Jonker schilderijen waarin vrolijkheid en kleur centraal staan. Haar werk verraadt een achtergrond die gebaseerd is op een brede ervaring met compositie en kleurgebruik.Dit levert vrolijke impressies op van geabstraheerde, uitvergrote bloemen, mensen, landschappen en dieren met een knipoog naar menselijke relaties.

 website Betty Jonker

 Landschap

 

Marcel de Wit (1962)

Beeldend kunstenaar Marcel de Wit (geboren in Harmelen op 20-12-1962) is autodidact en vanaf jonge leeftijd al actief als tekenaar en schilder. Pas later heeft hij hier het beeldhouwen aan toegevoegd. Om zijn aangeboren scheppingsdrang te kaderen en zich als beeldend kunstenaar te ontwikkelen gaat hij in de leer bij Jean van de Pol (wijk bij Duurstede), Wim de Bruin (Utrecht) en Renee van der Wiel (Utrecht). Marcel is een detaillist en dat is in zijn werk terug te vinden.

website Marcel de Wit

Huib


Fennigje Angenent (1966)

Haar werk bestaat uit beelden in brons en steen, zowel figuratief als abstract.
Ook experimenteert ze met andere materialen.
Ze presenteert veel aandacht en tijd aan de afwerking en presentatie van haar kunstvoorwerpen.

website Fennigje Angenent

beeld Fennigje



Annemarie van der Kolk  (1973)  

Omstreeks 2004 is ze begonnen met het maken van bronzen beelden. Wat deze kunstvorm betreft, mag Annemarie zich een autodidact noemen, waarbij ze vooral het accent legt op afbeeldingen van het dier, af en toe met menselijke, maar ook licht humoristische trekken. Dieren en natuur zijn voor Annemarie emotie. Ze is met dieren opgegroeid. “Dieren hebben ook emotie en een zekere vorm van intelligentie alleen zullen wij mensen dit niet altijd begrijpen. Door het dier met menselijke trekken te combineren wil ze laten zien dat we misschien meer op elkaar lijken dan we beseffen”. Mocht er bij het aanschouwen van haar beelden een glimlach verschijnen, dan heeft zij haar doel bereikt !

website Annemarie van der Kolk

soowpictures-demooiemijt2017a-0049.jpg

 

Martijn Stelt (1980)  -  dekendieren

Een bouwkundig verleden met liefde voor architectuur en veel technische kennis. Dit heeft Martijn Stelt gevormd tot een veelzijdig ambachtsman. Tijdens zijn studie Interior Architecture & Urban Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, was hij werkzaam bij een ambachtelijk meubelstoffeerder in ‘s-Hertogenbosch. Daarna heeft hij zijn vakmanschap verder verfijnd bij meubel- en productontwerper Piet Hein Eek. In 2012 was het tijd voor een eigen stoffeerderij: Studio Stelt. Naast het bekleden van meubels, zoekt hij vooral naar andere mogelijkheden om objecten te transformeren door bekleding.

Dekendieren is het eerste product waarbij hij een conventionele techniek als stofferen, toepast op onconventionele objecten. De wollen dekens die geleidelijk uit onze huishoudens verdwijnen, komen weer tot leven in een nieuwe vorm. Martijn maakt de cirkel rond: dekens, gemaakt van natuurzuiver wol, vormen opnieuw een vacht. Een nieuw beeld met een duidelijke herinnering. De organische vormen van de dieren en de grafische lijnen van de dekens vormen een interessant visueel spanningsveld. Een uitdagend product om te maken!

website Studio Stelt ‘dekendieren’

Haas

 


Adri de Fluiter (1940)  

Adri’s werk (schilderijen, tekeningen, installaties, beelden, objecten) heeft zich ontwikkeld van opgevulde textiele vormen (‘zakken’) tot ‘wikkelbeelden’ ( beelden ontstaan uit het wikkelen met repen van textiel en staal) en daarna tot de huidige ‘vlammen’. De vlam is hierbij voor hem het symbool voor het spirituele in elk mens. Doel van al zijn werk is, zoals bij alle kunstenaars, om het onzichtbare zichtbaar te maken. Zijn werk wordt in binnen- en buitenland tentoongesteld met de nadruk op tijdelijke installaties. De laatste jaren gaat het hierbij om projecten die hij ‘Boomvlammen’ noemt. In deze projecten onthult hij de plaats waar de energie van bomen zichtbaar wordt: de kroon ontspruitend aan de stam.

website Adri de Fluiter

Take a seat


Jeroen Krabbé (1944)

De harmonieuze wisselwerking tussen kleurgebruik en vlakverdeling is kenmerkend in Jeroen Krabbé’s schilderijen en laat daardoor voldoende ruimte aan de beschouwer voor een eigen interpretatie. Grovere kwasten en paletmes zijn onmiskenbare attributen in het ontstaansproces. Zoals Jeroen Krabbé zelf zegt: ‘de ‘huid’ van een schilderij is belangrijk voor me. Pasteus aangebrachte verf, in combinatie met schraal beschilderde delen van het canvas zorgen voor een extra dimensie. Slechts enkele olieverf schilderijen zijn ter plekke ontstaan. Daar maak ik in eerste instantie tekeningen en aquarellen. En sla ik de indrukken van die plek in mijn hoofd op. In een later stadium – in de beslotenheid van mijn atelier in Amsterdam – krijgen de schilderijen pas definitief vorm’.

Tekst: Ruud van der Neut

website Jeroen Krabbé - Fine Art

Jeroen sept 2017